Spring naar content

Evenementenvergunning (Particulier)

Stap 1 van 31

  • Over dit formulier

  • Met dit formulier kunt u een evenementenvergunning aanvragen.
  • Zo werkt het

    • Voor een snelle en correcte afhandeling is het belangrijk dat u alle vragen juist beantwoordt en het formulier ondertekent.
    • Informatie over het verwerken van uw persoonsgegevens vindt u in het privacystatement op onze website.
    • U kunt het formulier tussentijds opslaan en op een later tijdstip weer doorgaan. Gebruik daarvoor de link onderaan de pagina “Opslaan en later doorgaan”.
    • U logt in met DigiD of eHerkenning.
    • Om met DigiD of eHerkenning in te loggen, moet uw browser cookies accepteren. Dit controleert en wijzigt u eenvoudig bij de instellingen van uw internetbrowser. Het is goed om te weten dat de cookies van eHerkenning nooit persoons- of inloggegevens opslaan.
    • Velden met een * zijn verplicht.
  • Inloggen met DigiD

  • Voor dit onderdeel is verificatie van uw identiteit vereist.

    Bij gemeente De Fryske Marren kunt u inloggen met DigiD. Voortaan kunt u met DigiD naar steeds meer overheidsinstellingen op internet. Wanneer u op de button van DigiD klikt, wordt u doorgestuurd naar de omgeving van DigiD. Nadat u bent ingelogd, wordt u automatisch teruggestuurd naar dit formulier.

    DigiD staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren.

    Met uw DigiD kunt u bij steeds meer overheidsinstellingen terecht.

    Nog geen DigiD inlogcode?

    Ga naar http://www.digid.nl u gaat naar een externe website om direct een DigiD inlogcode aan te vragen.

  • Login met DigID

  • Login met DigID
  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

    Sectie-einde

  • Inloggen met DigiD

    U bent succesvol ingelogd. Klik op de knop ‘Volgende’.

  • Uw gegevens

  • De vooraf ingevulde persoonsgegevens kunt u niet wijzigen.

    Controleer deze gegevens goed, mochten hier fouten in zitten dan kunt u hier informatie vinden over hoe u de onjuiste persoonsgegevens aan kunt passen.
  • Persoonsgegevens

  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
  • Adres

  • Contactgegevens

  • Informatie

  • U start nu met het invullen van het formulier Evenementenvergunning.


    • Velden met een * zijn verplicht.
    • U kunt dit formulier tussentijds opslaan en op een later moment weer openen.

    Evenement organiseren

    Scoort u vier punten of meer in onze vergunningscheck? En staat uw evenement op onze evenementenkalender van 2025? Dan vraagt u via dit formulier een vergunning voor uw evenement aan.
  • U kunt de aanvraag niet indienen, neem contact op met team Vergunningen via telefoonnummer 14 05 14

  • Draaiboek

  • Uw vergunningsaanvraag

    We hebben twee manieren om de evenementenvergunning aan te vragen: met een verwijzing naar een gemeentelijk draaiboek en zonder een verwijzing naar een gemeentelijk draaiboek.

    Verwijzen naar een gemeentelijk draaiboek
    Als u in uw vergunningsaanvraag naar een gemeentelijk draaiboek wilt verwijzen kiest u ‘met verwijzing naar een gemeentelijk draaiboek’. U hoeft in de aanvraag geen aparte bijlages toe te voegen. In dit gemeentelijk draaiboek moeten minimaal dezelfde onderdelen worden behandeld die ook in het voorbeeld-draaiboek van De Fryske Marren staan. U verwijst in de aanvraag naar de pagina’s in uw gemeentelijk draaiboek waarop de gevraagde onderwerpen worden beschreven. In de volgende stap leest u welke onderdelen uw gemeentelijk draaiboek moet bevatten.

    U kunt hier een voorbeeld van het gemeentelijk draaiboek in .odt formaat inzien en hier een voorbeeld van het draaiboek in .doc formaat.

    Geen verwijzing naar een gemeentelijk draaiboek
    Als u geen gemeentelijk draaiboek wilt toevoegen kiest u ‘zonder verwijzing naar een gemeentelijk draaiboek’. U krijgt in de aanvraag de mogelijkheid om bijlages toe te voegen. In de volgende stap leest u welke bijlages u klaar moet hebben staan om de evenementenvergunning succesvol te doorlopen.
  • Draaiboek

  • Verwijzen naar een gemeentelijk draaiboek
    U verwijst in uw aanvraag naar de specifieke draaiboekpagina’s. In onderstaande checklist staan de onderwerpen die in het gemeentelijk draaiboek moeten staan. De verwijzing naar de pagina’s doet u later in de aanvraag.
  • Staan de volgende onderdelen in uw gemeentelijk draaiboek?

  • Om alle verkeersstromen goed te laten verlopen willen we graag weten hoe bezoekers op het evenement komen, waar ze parkeren en of er mogelijk wegen worden afgesloten.
  • Als u gebruik maakt van particuliere grond is het toevoegen van een toestemming van de eigenaar verplicht.
  • Als u tijdens het evenement alcohol schenkt is het toevoegen van een kopie van de inschrijving in het Sociale Hygiëne Register van alle leidinggevenden verplicht. De kopie van de inschrijving vindt u in het Register Sociale Hygiene. Komt u niet voor in het register? Neem dan contact met het Register Sociale Hygiene. We kunnen alleen personen op de vergunning toevoegen die voorkomen in het register.
  • Gemeentelijk draaiboek uploaden

  • Max. bestandsgrootte: 64 MB.
  • Bijlages

  • In onderstaande checklist staan de bijlagen die u nodig heeft om de aanvraag succesvol te doorlopen. U zet de bijlages klaar voordat u verder gaat. De bijlages voegt u later in de aanvraag toe.
  • Om alle verkeersstromen goed te laten verlopen willen we graag weten hoe bezoekers op het evenement komen, waar ze parkeren en of er mogelijk wegen worden afgesloten.
  • Als u gebruik maakt van particuliere grond is het toevoegen van een toestemming van de eigenaar verplicht.
  • Als u tijdens het evenement alcohol schenkt is het toevoegen van een kopie van de inschrijving in het Sociale Hygiëne Register van alle leidinggevenden verplicht. De kopie van de inschrijving vindt u in het Register Sociale Hygiene. Komt u niet voor in het register? Neem dan contact met het Register Sociale Hygiene. We kunnen alleen personen op de vergunning toevoegen die voorkomen in het register.
  • Evenement

  • Op welke data en tijdstippen vindt het evenement plaats?

    De start- en einddatum gebruiken we om in het formulier het aantal dagen te berekenen. Duurt uw evenement 1 dag en eindigt uw evenement na middernacht? Vul bij startdatum en einddatum dan dezelfde datum in. Bijvoorbeeld van 20:00 uur tot 02:00 uur.
  • :
  • :
  • Op welke data en tijdstippen bouwt u het evenement op?

  • :
  • Op welke data en tijdstippen bouwt u het evenement af?

  • :
  • Organisatie

  • Contactgegevens

    Wij gebruiken onderstaande gegevens om met u te communiceren, tenzij u een ander correspondentieadres doorgeeft.
  • Contactgegevens

  • Organisatie

  • Combinatie van professioneel en vrijwillig

  • Doelgroep

  • Communicatie en coördinatie

  • Onderlinge communicatie

  • Beschrijf hoe er onderling wordt gecommuniceerd
  • Locatie en plattegrond

  • Privéterrein of openbaar terrein

  • Toestemming gebruik priveterrein

  • Max. bestandsgrootte: 64 MB.
  • Plattegrondtekening evenemententerrein

    U verwijst naar de pagina in het draaiboek, waar de plattegrondtekening van het gehele evenemententerrein staat. De plattegrondtekening bevat de volgende onderdelen, als deze aanwezig zijn:

    • aggregaten;
    • blusmiddelen;
    • EHBO-posten;
    • inrichting tent (plaatsen bar e.d.) + capaciteit tent;
    • (nood)uitgangen met de breedte van deze uitgangen;
    • noodverlichting;
    • maten van alle geplaatste objecten;
    • podia met maten en capaciteit;
    • tribunes.
  • Max. bestandsgrootte: 64 MB.
  • Overnachten

  • Het gaat om het aanbieden van overnachtingsmogelijkheden op het evenemententerrein.
  • Als u gebruik maakt van een veld waar normaal gesproken vee graast, kunnen er risico’s zijn op besmetting via uitwerpselen. Breng het vee dan minstens twee weken voor het evenement ergens anders onder.
  • Heeft u bijvoorbeeld toiletten, watervoorziening en toezicht geregeld.
  • Programma

  • Start- en eindtijd per dag

    Verwijs naar de pagina in het draaiboek waar de start- en eindtijden per dag beschreven staan.
  • Max. bestandsgrootte: 64 MB.
  • Programma dag 1
  • :
  • :
  • Programma dag 2
  • :
  • :
  • Vul op deze pagina de start- en eindtijd van de muziek per dag in. Is er op een dag van het evenement geen muziek aanwezig? Laat dan de start- en eindtijd van de muziek leeg.
  • :
  • :
  • Beveiliging

  • U heeft toestemming van ons nodig als u uw evenement zonder beveiliging of met eigen mensen wilt organiseren. Zonder onze toestemming is beveiliging via een beveiligingsbedrijf verplicht.
  • Bewakingsschema

    Verwijs naar de pagina in het draaiboek waar het bewakingsschema staat.
  • Beveiligingsbedrijf
  • Voor de beveiliging op evenementen is de richtlijn minimaal 1 beveiliger per 250 bezoekers, met een minimum van 2 beveiligers.
    Bijvoorbeeld:
    Op dag 1 zijn er van 13.00u – 18.00u 2 beveiligers aanwezig en van 18.00u-01.00u zijn er 6 beveiligers aanwezig. Dan vult u bij de onderstaande vraag “Aantal beveiligers dag 1” het aantal “8” in en bij vraag “Beschrijf hoeveel beveiligers er op alle tijdstippen aanwezig zijn” beschrijft u dat als volgt “Van 13.00u – 18.00u zijn er 2 beveiligers aanwezig en van 18.00u-01.00u zijn er 6 beveiligers aanwezig”
  • Beveiliging dag 1
  • Beveiliging dag 2
  • Camera’s
  • Bewakingsschema
    Vul op deze pagina de start- en eindtijd per dag in.
  • Beveiligingsschema dag 1
  • :
  • :
  • Beveiligingsschema dag 2
  • :
  • :
  • EHBO

  • Tijdens een evenement moeten er minimaal 2 EHBO’ers aanwezig zijn. Elke 1.000 bezoekers extra betekent minstens 1 extra EHBO’er. Bij dorpsfeesten, tentfeesten, muziekfestivals met 500-1000 bezoekers zet u minimaal 4 EHBO’ers in.

    Bijvoorbeeld:
    Op dag 1 zijn er van 13.00u – 18.00u 2 EHBO-ers aanwezig en van 18.00u-01.00u zijn er 6 EHBO’ers aanwezig. Dan vult u bij de onderstaande vraag “Aantal EHBO’ers dag 1” het aantal “8” in en bij vraag “Beschrijf hoeveel EHBO’ers er op alle tijdstippen aanwezig zijn” beschrijft u dat als volgt “Van 13.00u – 18.00u zijn er 2 EHBO-ers aanwezig en van 18.00u-01.00u zijn er 6 EHBO’ers aanwezig”
  • EHBO dag 1
  • EHBO dag 2
  • EHBO overige

    Tijdens een evenement moeten er of behandelposten of EHBO-posten of beide zijn. Zie de richtlijn Veldnorm Evenementenzorg.
  • Een EHBO post is een aparte ruimte of tent die gebruikt kan worden voor het verlenen van eerste hulp aan zorgvragers. Bij een EHBO-post moeten er minimaal 4 EHBO’ers aanwezig zijn en de post moet permanent bemenst zijn.
  • Bij een behandelplaats moeten er minimaal 2 EHBO’ers aanwezig zijn, maar de behandelplaats hoeft niet permanent bemenst te zijn.
  • :
  • :
  • Brandveiligheid

  • Voor het afsteken van vuurwerk moet u zelf een melding doen of ontbrandingstoestemming regelen bij de FUMO. Lees meer hierover op de website van de FUMO.
  • Als u professioneel vuurwerk wilt laten afsteken dan is daar een toepassingsvergunning voor nodig. Deze vergunning is op naam van een deskundige die beschikt over een certificaat voor het afsteken van vuurwerk.
  • :
  • Vul hier het aantal minuten in
  • Alcohol en drugs

  • We willen graag weten wat u in onderstaande situaties doet. Denk bijvoorbeeld aan:
    • inzet van beveiliging;
    • toegangscontroles;
    • surveillance;
    • het gebruik van leeftijdsbandjes.
  • Calamiteiten en ontruiming

  • Hulpverleningsdiensten
    In situaties waarbij hulpverleningsdiensten worden ingeschakeld wint u met een goede voorbereiding kostbare tijd.
  • Max. bestandsgrootte: 64 MB.
  • Welke acties voert u uit als het terrein zo snel mogelijk leeg moet?
  • Opvanglocatie gegevens & Route
    De opvanglocatie is in een overdekt gebouw buiten het evenemententerrein waar bezoekers terecht kunnen.
  • Beschrijf de route van het evenemententerrein naar de opvanglocatie. Dit mag een routebeschrijving met Google Maps zijn.
    Max. bestandsgrootte: 64 MB.
  • Calamiteitenscenario’s
    Er kunnen tijdens uw evenement situaties ontstaan die u niet had voorzien. In die gevallen is het goed om er vooraf over na te denken. Beschrijf voor onderstaande situaties zo duidelijk mogelijk, vanaf het ontstaan van de calamiteit tot het moment dat de hulpdiensten arriveren.
  • Bij ordeverstoring moet u denken aan de maatregelen die u neemt bij een massale vechtpartij of paniek onder het publiek. Vanaf het ontstaan tot het moment dat de hulpdiensten arriveren.
  • Welke maatregelen neemt u vanaf het ontstaan van een groot ongeluk of brand tot het moment dat de hulpdiensten arriveren?
  • Welke voorzorgsmaatregelen treft u bij extreme weersomstandigheden (zoals bij hitte of plotseling slecht weer). Bijvoorbeeld het beschikbaar stellen van gratis drinkwater als de temperatuur boven 26 graden, in verband met risico op oververhitting. Of de beschikbaarheid van schaduwpunten bij extreem zonnig weer.
  • Hygiëne

  • Toiletten & handenwasgelegenheid
    Voor toiletten op evenementen is de richtlijn minimaal 1 toilet per 150 bezoekers.
  • U bent verplicht een handenwasgelegenheid aan te bieden. Wanneer u hier Nee invult dan wordt deze aanvraag niet goedgekeurd.
  • Max. bestandsgrootte: 64 MB.
  • Kermis

  • Max. bestandsgrootte: 64 MB.
  • Welke attracties maken deel uit van de kermis?
  • Alcohol schenken

  • Schenktijden

  • Schenktijden

  • Dag 1
  • Dag 1
  • :
  • :
  • :
  • :
  • Dag 2
  • Dag 2
  • :
  • :
  • :
  • :
  • Dag 3
  • Dag 3
  • :
  • :
  • :
  • :
  • Leidinggevenden

    U kunt hier een uitdraai van het SVH-register vinden.
  • Voer een getal groter dan of gelijk aan 2 in.
  • De kopie van de inschrijving vindt u in het Register Sociale Hygiene. Komt u niet voor in het register? Neem dan contact met het Register Sociale Hygiene. We kunnen alleen personen op de vergunning toevoegen die voorkomen in het register.
    Max. bestandsgrootte: 64 MB.
  • De kopie van de inschrijving vindt u in het Register Sociale Hygiene. Komt u niet voor in het register? Neem dan contact met het Register Sociale Hygiene. We kunnen alleen personen op de vergunning toevoegen die voorkomen in het register.
    Max. bestandsgrootte: 64 MB.
  • Parkeren

  • Waar kunnen bezoekers parkeren? U geeft dit aan in het draaiboek op plattegrond of tekening.
  • Waar kunnen bezoekers parkeren? U geeft dit aan in een plattegrond of tekening via Google Maps.
  • Max. bestandsgrootte: 64 MB.
  • Parkeren op privéterrein of openbaar terrein
  • Toestemming gebruik priveterrein
  • Max. bestandsgrootte: 64 MB.
  • Bereikbaarheid

  • Bereikbaarheid

    De aanrijroutes neemt u op in het draaiboek via een plattegrond of tekening in Google Maps.
  • Bereikbaarheid

    Aanrijroutes kunt u het beste aangeven met een Google Maps afbeelding en deze uploaden.
  • Max. bestandsgrootte: 64 MB.
  • Omleidingen

  • Afsluiting wegen

  • Van welke datum(s) en binnen welke tijd is de afsluiting van toepassin
  • :
  • :
  • Openbaar vervoer

    Als het openbaar vervoer door uw evenement gestremd of op een andere manier wordt belemmerd, dan geeft u dit zelf door aan de vervoersmaatschappij.
  • Verkeersborden

  • Plaatsing en levering verkeersborden

  • Waar wilt u de verkeersborden plaatsen? Dit kunt u uploaden met een tekening via Google Maps.
  • Max. bestandsgrootte: 64 MB.
  • We leveren de verkeersborden op één plaats af, u zorgt er zelf voor dat de borden op de juiste plaats komen te staan. Op welk adres/ locatie moeten de borden geleverd worden? Let op! Er mag maar 1 afleverlocatie vermeld worden.
  • Verkeersregelaars

  • Verkeersregelaars

    Zet u verkeersregelaars in? Dan moeten zij de e-learning volgen via www.verkeersregelaarsexamen.nl. Het is niet toegestaan om ongediplomeerde personen het verkeer te laten regelen op de openbare weg.
  • Waar staan de verkeersregelaars? Geef de plaatsen van de verkeersregelaars aan op een plattegrond van Google Maps of voeg een eigen plattegrond toe.
  • Max. bestandsgrootte: 64 MB.
  • Extra's

  • U kunt meerdere antwoorden selecteren. Het vervolg van uw aanvraag wordt bepaald aan de hand van uw keuze.
  • Containers

    U wilt gemeentelijke containers gebruiken.
  • We leveren de containers op één plaats af, u zorgt er zelf voor dat de containers op de juiste plaats komen te staan.
  • Dranghekken

    Het gebruik van dranghekken is gratis, we kunnen niet garanderen dat er altijd dranghekken op voorraad zijn.
  • Voer een getal kleiner dan of gelijk aan 50 in.
  • Kansspel

    U organiseert tijdens of in het kader van uw evenement een verloting of bingo. Meer informatie over kansspelen leest u op www.defryskemarren.nlkansspelen.
  • Verloting 1
  • Nog een verloting of bingo toevoegen?
    Klik op “toevoegen kansspel”. Klikt u op “verwijderen”? Dan verwijdert u de ingevoerde gegevens.
  • U plaatst evenementenborden

    U leest in de beleidsregels publiciteitsbordenaan welke voorwaarden de borden moeten voldoen. U mag de borden alleen plaatsen op aangewezen locaties. Aankondigingsborden op eigen terrein zijn niet toegestaan. Plaatst u borden op andere locaties? Dan worden deze borden op uw kosten verwijderd.
  • Uw ervaringen

  • We gebruiken deze digitale aanvraag voor een evenementenvergunning dit jaar voor het eerst. U heeft de aanvraag bijna afgerond, we horen graag uw ervaringen.
  • Heeft u geen verbeterpunten? Dan kunt u de aanvraag vervolgen. In de volgende stap ziet u een overzicht van uw aanvraag.
  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
  • Ondertekenen en versturen

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.